 |
Ходи пішака |
Пішак,пішка (рус. пешка) — пересувається лише вперед по вертикалі. Перший хід пішака — білого з другої, а чорного з сьомої горизонталі — можна зробити одразу на дві клітини, перестрибнувши через третю або шосту горизонталь. З усіх інших горизонталей пішак може пересуватися лише на одну клітину вперед. Крім цього пішак може взяти будь-яку фігуру супротивника, що перебуває попереду нього на відстані однієї клітини по діагоналі. Якщо білий пішак досягнув восьмої горизонталі, або чорний — першої то він може перетворитися на будь-яку фігуру (окрім короля) того ж кольору що й пішак.Головною відміною пішаків від усіх інших фігур є заборона руху у зворотному напрямку. Пішаки ходять лише вперед за вертикаллю на одну клітину; з початкової позиції може зробити хід одразу на дві клітини у тому випадку, якщо обидві клітини вільні. Якщо з початкової позиції пішак йде на дві клітини вперед та опиняється при цьому поруч (за горизонталлю) з пішаком суперника, останній може виконати так зване взяття на проході.
- "Взяття на проході"
 |
"Взяття на проході" перший хід білих |
Шаховий термін, який означає особливий хід пішаком у партії, коли пішак одного гравця забирає пішака суперника. Взяття на проході можливе Взяття́ на прохо́ді — (або бите поле, фр. en passant) — шаховий термін, який означає особливий хід пішаком у партії, коли пішак одного гравця забирає пішака суперника. Взяття на проході можливе в ситуації, якщо пішак перемістився з початкового положення на два поля вперед та став на сусідню клітину з пішаком суперника. При цьому пішака, який взяв пішака суперника на проході, ставлять на 1 клітинку за збитим пішаком. Взяття на проході можливе лише наступним ходом, і якщо гравець одразу не використав своє право взяти пішак на проході, то надалі взяття цього пішака на проході неможливе.
 |
Ходи короля |
Король — головна шахова фігура. Ціль цієї гри — спіймати
короля суперника так, щоб він не зміг утекти (мат). Якщо король гравця є під
загрозою взяття, кажуть, що він під шахом, і гравець мусить захистити короля
під час наступного ходу. Якщо це неможливо зробити, кажуть, що королю поставили
мат. Хоча король найважливіша фігура, він зазвичай є найслабшою фігурою в грі
до останньої фази, ендшпілю.Король може робити ходи на одну клітинку у будь-якому
напрямі (горизонтально, вертикально або по діагоналі), якщо ця клітинка не
зайнята фігурою того самого кольору або якщо хід не поставить короля під шах.
Як результат, королі суперників ніколи не можуть зайняти сусідні клітинки , але король може дати відкритий шах, відкриваючи слона, туру або
ферзя. Король також бере участь у спеціальному ході рокіровки.
- Рокировка
Разом із турою король може зробити спеціальний хід, що називається рокіровка, в якій
король рухається на дві клітинки у сторону тури, а тоді тура ставиться на
клітинку, яку король пройшов. Рокіровка дозволяється лише тоді, коли ні король,
ні тура раніше не робили ходів, жодна клітинка між ними не зайнята фігурою,
коли король не під шахом і коли король не пройде чи не залишиться під час
рокіровки жодної атакованої клітинки фігурою суперника.
Кінь - шахова фігура, на початку партії розташована на полях b1, g1 (білі коні) і b8, g8 (чорні коні).Кінь може піти на одне з полів, найближчих до того, на якому він стоїть, але не на тій же самій горизонталі, вертикалі або діагоналі, тобто він ходить кириличної буквою «Г» (або латинської «L»).
- Характерні особливості
Основна відмітна властивість - зміна кольору поля при кожному ході .
Король противника не може прикритися ніякої фігурою від атаки конем або взяти його (якщо тільки кінь не потрапить на поле, що знаходиться під ударом короля). Кінь - єдина фігура, здатна самостійно загрожувати ферзеві противника, не ризикуючи потрапити під загрозу з боку останнього.
Кінь здатний перестрибувати через інші фігури, як свого кольору, так і чужого.
Також кінь є єдиною фігурою, якій гравець при бажанні може зробити перший хід на початку партії (крім пішака).
Слон (в просторіччі офіцер) - шахова фігура. Гравці починають гру з двома слонами. На початку партії білі слони займають поля c1 і f1, чорні - c8 і f8.
Слон може переміщатися на будь-яке число полів по діагоналі, за умови, що на його шляху немає фігур.
Кожен слон може переміщатися або тільки по білих полях, або тільки по чорних, тому слонів називають белопольнимі і чернопольнимі відповідно. Обумовлюється це кольором поля в початковій позиції слона. За місцем розташування на початку гри і до першого зробленого ходу слонів ділять на королівських (що стоять біля короля) і ферзевих (що стоять біля ферзя).
Тура є важкою фігурою, приблизно рівноцінна 5 пішакам, а дві тури сильніше ферзя. Тура може рухатися на будь-яке число полів по горизонталі або по вертикалі за умови, що на її шляху немає фігур. Білі тури на початку партії займають поля a1 і h1, чорні - a8 і h8.
Незважаючи на те, що в дебюті тури не беруть участь, вони можуть брати участь в рокіровку, після чого в міттельшпілі контролюють вертикалі в позиційній боротьбі. В ендшпілі тури часто підтримують прохідні пішаки і беруть участь в відсіканні короля противника від деякого сегмента дошки. Королем і турою можна поставити мат, але, незважаючи на це, Турову ендшпілі вважаються найскладнішими.
Інше (застаріле) назва тури - «туру» (в давнину турою називали облогову вежу, яка застосовується при штурмі фортець).

Ферзь — найсильніша фігура у шахах, яка може ходити на будь-яке число клітинок по вертикалі, горизонталі чи діагоналі. Інші назви — королева або дама.
Комментариев нет:
Отправить комментарий