Правила шахматного турнира
Виправлення помилок:
- Якщо під час гри виявляється, що дошка розташована неправильно, помилка повинна бути виправлена поза ігрового часу: дошка зі збереженням позиції ставиться так, щоб праворуч від грає білими знаходилося кутове біле поле h1.
- Якщо буде виявлено, що початкова розстановка фігур була помилковою, фігури розставляються в потрібному порядку, тільки якщо було зроблено не більше трьох ходів (правило 3 ходів).
- Гравець, який зробив помилковий (не допускається правилами) хід, зобов'язаний переходити, якщо можливо, тієї ж фігурою. Якщо помилковий хід помічений не відразу, партія повинна бути переграли з цього місця.
- Виняток: у бліц-партії, якщо гравець зробив помилковий хід, а противник це помітив, не зробивши хід, гравцеві зараховується поразка. Однак, якщо противник зробив хід або взявся за будь-яку фігуру, гра триває.
- Якщо неможливо відновити позицію в той момент, коли був зроблений помилковий хід, партія переграється з останньої відомої до помилкового ходу позиції.
- За перший помилковий хід гравець карається тим, що його противнику додається по 2 хвилини, якщо у нього менше 5 хвилин. За другий помилковий хід гравцеві зараховується поразка.
- Якщо гравець, маючи намір зробити рокіровку, помилково спочатку зрушив човен, він повинен зробити хід турою. Якщо гравець зробив незаконну рокіровку (наприклад, через бите поле), він повинен замість неї зробити хід королем, якщо такий хід можливий.
- Якщо після початку турнірній партії виявляється, що суперники грають фігурами не того кольору, який повинен бути відповідно до розкладу турніру, то партія переграється.
Заборона на відмову:
- Не може бути взято назад зроблене партнеру пропозицію про нічию.
- Не може бути взято назад зроблене гравцем заяву про здачу (програші) партії.
- Не може бути взятий назад (змінений) хід, якщо він був зроблений і від фігури була віднята рука, за винятком випадку, коли хід неможливий.
Правила «торкнув - ходи» і «руку відняв - хід зроблений»:
- Наступні правила застосовуються тільки до навмисного дотику до фігури при своєму ході.
- Гравець, доторкнувшись до своєї фігури, зобов'язаний цим ходом піти даної фігурою.
- Гравець, доторкнувшись до чужої фігури, зобов'язаний на цьому ходу її взяти.
- Дотик до своєї фігури, яка не має ходу за правилами, або до чужої фігурі, яку на цьому ходу неможливо взяти, чи не тягне жодних наслідків.
- Рокіровка вважається ходом короля. Тому при рокіровки треба спочатку зрушити короля, потім човен. Якщо гравець, бажаючи зробити рокіровку, помилково спочатку доторкнувся до човна, він повинен замість рокіровки зробити хід цієї турою.
- Якщо гравець доторкнувся до декількох фігур, якими можна ходити або які можна взяти, він повинен ходити тієї чи брати ту фігуру, до якої доторкнувся першої. винятки:
- якщо гравець доторкнувся до свого короля і зобов'язаний їм ходити, потім до своєї лодії, і рокіровка в бік цієї тури можлива, він повинен зробити цю рокіровку.
- якщо гравець доторкнувся до своєї фігури і зобов'язаний їй ходити, потім до фігури противника, яку можна взяти цією фігурою, він повинен зробити це взяття.
- якщо гравець доторкнувся до фігури противника і зобов'язаний її взяти, потім до своєї фігури, якою можна взяти цю фігуру противника, він повинен зробити це взяття.
- якщо гравець, в силу описаного вище, зобов'язаний здійснити певний хід, наступні дотики до фігур на цьому ходу не тягнуть ніяких наслідків.
- Якщо не можна встановити, яка фігура була зворушена першої, вважається, що це фігура гравця, за яким черга ходу, а не його партнера. (Правило ФІДЕ 4.3)
- Якщо гравець хоче поправити неакуратно стоїть постать, він повинен сказати «Поправляю» (англ. I adjust, фр. J'adoube) і тільки після цього поправити фігуру. В такому випадку дотик до фігурі не тягне жодних наслідків. Відомий випадок, коли під час міжзонального турніру 1967 року югославський гросмейстер Мілан Матуловіч, зробивши програшний хід, сказав «J'adoube» і повернув хід назад. Його суперник, Іштван Білек, звернувся до судді, але той залишив інцидент без наслідків. Після цього випадку Матуловіч отримав прізвисько «Жадубовіч».
- Випадкове торкання фігури, наприклад, якщо гравець зачепив фігуру рукою, роблячи інший хід, чи не тягне жодних наслідків.
- Дотик до фігур при чужому ході заборонено.
- Коли гравець відняв руку від фігури, перемістивши її на інше поле, хід вважається завершеним і не може бути взятий назад (якщо він відповідає правилам). До того, як рука віднята, гравець може повернути фігуру на вихідне поле і, якщо захоче, зробити їй будь-якої іншої хід. Це правило відомо як «відняв руку - хід зроблений». Винятки та особливості:
- Рокіровка не може бути взята назад з того моменту, коли гравець відняв руку від короля.
- Проведення пішаки: після того як гравець відняв руку від пішаки, він не може їй переходити. Вибір фігури не може бути змінений з того моменту, коли фігура торкнулася поля перетворення.
- Хід вважається завершеним, коли виконані всі наступні умови:
- Гравець відпустив руку від фігури, якою зробив хід.
- У разі взяття - гравець зняв з дошки фігуру, яку він взяв.
- У разі рокіровки - гравець переставив короля і човен і відправили відпустив руку від човна.
- У разі проведення пішаки - гравець відпустив руку від нової фігури, поставленої ним на поле перетворення.
- Тільки після цього тією ж рукою перемикаються шаховий годинник.Гравець втрачає право заявити про порушення суперником цих правил після того, як він сам торкнеться фігури, щоб зробити свій черговий хід.
 |
Шахові годиники |
Контроль часу:
З XIX століття використовується контроль часу. Спочатку він здійснювався за допомогою пісочного годинника, пізніше, в 1883 році англієць Томас Брайт Вілсон (Thomas Bright Wilson) сконструював механічні шахові годинники , які після низки модифікацій до початку XX століття прийняли сучасний вигляд: два часових механізму, поперемінно включаються натисненням однієї з двох кнопок. Момент закінчення часу гравця фіксується по падінню маленької червоної стрілки ( «прапорця»), що піднімається хвилинною стрілкою годинника. У грі з'явилися поняття «цейтнот», «програш по часу», «бліц», «гра на прапорець», можливість нічиєї в кращій ігровій ситуації, але з гіршим часом.
В даний час всі офіційні партії граються з контролем часу. Механічні шаховий годинник практично не змінилися, але зараз все частіше використовуються електронні, в яких можливо зручне завдання складних схем контролю часу і автоматичний підрахунок ходів. У певний правилами турніру момент початку партії суддя запускає годинник гравця, що грає білими фігурами. Раніше правила турнірів зазвичай визначали максимально допустимий час запізнення гравця, а також, можливо, додатковий штраф за запізнення. Звичайною практикою було подвоєння часу запізнення; якщо гравець не починав партію протягом половини основного ліміту часу, йому зараховувався технічну поразку за неявку. В останні роки частіше стало застосовуватися правило «нульового запізнення», тобто неявка фіксується відразу, як тільки гравець не з'явився на партію вчасно. Годинники при цьому можуть взагалі не включатися.
Час гравця вважається закінченим, якщо прапорець на його годиннику впав і цей факт помітив суддя, або помітив один з гравців і звернув увагу судді. При цьому гравцеві, у якого впав прапорець, зараховується поразка, крім наступних випадків:
- Якщо на дошці варто мат, який поставив його переміг, незалежно від того, чий прапорець впав.
- Якщо на дошці пат або нічия відповідно до правила триразового повторення позиції або правилом 50 ходів, зараховується нічия.
- Якщо партія не була закінчена, але виявилося, що прапорці впали у обох гравців (таке може статися при грі з механічними годинниками, якщо противник гравця, першим який прострочив час, не помітив падіння прапорця суперника і не зупинив годинник, а дограв до падіння власного прапорця) , незалежно від того, у кого першого минув час, зараховується нічия.
- Якщо той з гравців, у якого прапорець не впав, не може поставити мат в принципі, навіть при найгіршій грі противника, зараховується нічия.
- Якщо ліміт часу менше 60 хвилин на всю партію, суддя не має права звертати увагу на що впав прапорець. Перемога або нічия з впав прапорця зараховується тільки на вимогу гравців
Комментариев нет:
Отправить комментарий